dimecres, d’abril 04, 2007

Serendípia mefistotèlica


Érem a París, buscant exteriors per a Montecristo. En un principi, la història del Lluís era molt més llarga, i incloïa alguns atemptats per les clavegueres de la capital francesa. Havia situat un dels punts de reunió a la Librairie Des Abbesses (rue Yvonne Le Tac, 30), del barri de Montmartre. Rústica, amb escales mòbils per accedir a les prestatgeres més elevades, amb edicions antigues dels clàssics gals.

Com és que m'agrada perdre'm en llibreries, i si són d'altres països millor, vam entrar-hi... i no hi vam trobar res d'especial. No hi havia el que buscava, si buscava alguna cosa en especial. En sortir, amb la intenció d'anar cap al Sacre Coeur, vam topar amb una porteta de fusta i un aparador ple a vessar de llibres de segona mà.

I aleshores sí vaig sentir un impuls.

Fós el que fós el que em va impulsar a dirigir-me al fons, em va guiar fins a l'estanteria on hi havia alguns llibres exposats. Mig nerviós, sense saber per què, vaig agafar aquell petit volum de color blau.

A Montecristo, el doctor Stein llegeix el Faust de Goethe a Sant James Park (pàg. 215). El llibre que havia imaginat a les mans del doctor exiliat a Londres era el mateix que tenia ara davant meu.

Quan el vaig obrir em vaig quedar sense alè.

A la primera plana hi ha, entre gargots infantils, un nom jueu escrit: Dagmas Loé - Moseh. I la data 14.5.39, a Aachen (Aquisgrà). La resta de l'obra de Goethe està en el seu original alemany.
La versió original de la novel·la començava l'any 1939, i incloïa un personatge hebreu (en Victor) que era qui introduïa l'Andreu Corvo a la vida del camp. La referència a Aquisgrà encara és el nucli de Montecristo.

La llibreria sense nom, però, no feia olor de sofre...

4 comentaris:

Questionaire ha dit...

Òstia, Doc, que m'està fent por...

set sota zero ha dit...

Truqui a l'Iker Jiménez! Això és molt fort!

El Gimene ha dit...

Què collons! Truqui a Hormigas Blancas!

albert ha dit...

No ens estarà fent publicitat viral, no?